Bij Index Capital staan de belangen van de klant altijd voorop. Dat is geen cliché, maar een harde belofte. Het is de drijfveer geweest achter de oprichting van Index Capital 11 jaar geleden. En nu, met het oog op verdere verbeteringen voor de klant, is de beslissing genomen om samen te gaan met Semmie. Daardoor verhuizen de klanten van Index Capital mee naar het platform van Semmie.
In dit interview delen Hans Dubbeldam, medeoprichter van Index Capital, en Sem van Berkel Jr., CEO en oprichter van Semmie, hun inzichten over het samengaan en benadrukken ze de voordelen voor beide partijen, maar bovenal benadrukken ze de voordelen voor de klant.
Een bewust besluit
Hans beschrijft het samengaan als een geleidelijk proces, waarin er vele stappen zijn gezet sinds de eerste ontmoeting tot het moment van bekendmaking.
Hij vertelt hierover: “Het begint met een keer koffiedrinken en dan realiseer je je dat ondanks de aanwezige verschillen, er vooral veel overeenkomsten zijn. En doordat je vaker met elkaar aan tafel komt te zitten, leer je elkaar steeds beter kennen. Zo kwamen we er snel achter dat we een gelijke visie en missie hebben, en dat het persoonlijk ook klikt. Dat maakt het contact en het proces een stuk gemakkelijker.” Sem vult aan: “Zowel Index Capital als Semmie zijn partijen die de nadruk leggen op no-nonsense (index)beleggen voor de lange termijn. Helderheid en transparantie zijn kernwaarden voor beide vermogensbeheerders. De financiële wereld is niet altijd even transparant en niet overal staat de klant op de eerste plaats. Gelukkig delen Hans en ik wel dezelfde opvatting: als klant moet je te allen tijde weten waar je aan toe bent.”
De klant staat centraal
Juist doordat beide partijen een ander pad hebben bewandeld, kunnen Index Capital en Semmie elkaar nu aanvullen. Hans vertelt hierover: “De kracht van Index Capital heeft altijd gelegen in het persoonlijke contact dat we onze klanten bieden. Het maakt niet uit wanneer onze klanten bellen; ook ’s avonds en in het weekend staan we graag voor ze klaar. We hebben door de jaren heen veel tijd gestoken in het opbouwen van een sterke band met onze relaties, en dat werd altijd gewaardeerd.
Bij alles wat we hebben gedaan, hebben we de klant centraal gesteld: ‘Als het niet goed is voor de klant, doen we het niet’, heb ik altijd gezegd. Dat is ook nu het geval: ik denk oprecht dat het samengaan van Index Capital met Semmie onze klanten veel moois gaat brengen. Kijkend naar de toekomst is het mijn overtuiging dat vermogensbeheer een combinatie wordt van zeer modern én zeer persoonlijk. Het samengaan met Semmie is dan ook heel logisch: we vullen elkaar naadloos aan qua dienstverlening en technologie.”
“Sinds de oprichting heeft Semmie altijd veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een digitaal beleggingsplatform om klaar te zijn voor de toekomst,” aldus Sem. Hij voegt eraan toe: “Alles wat we ontwikkelen, doen we intern. We zijn dus niet afhankelijk van andere partijen en kunnen verbeteringen voor de klant snel en zelfstandig doorvoeren. Daarnaast bieden we onze klanten een gebruiksvriendelijke app aan, waarin ze 24/7 de prestaties van hun portefeuilles kunnen volgen. Bovendien wordt met behulp van economische modellen gecontroleerd in hoeverre ze hun beleggingsdoelen behalen. Dit is vrij uniek in onze branche en iets waar de klanten van Index Capital straks ook van kunnen profiteren. Door de persoonlijke aanpak van Index Capital te combineren met de digitale expertise van Semmie bouwen we samen verder aan een winnende formule.”
De kracht zit hem in de verschillen
Tijdens het gesprek is ‘complementair’ een term die regelmatig naar voren komt. Hoewel beide vermogensbeheerders verschillende routes hebben genomen om tot dit punt te komen, vullen ze elkaar aan op de cruciale gebieden waar het nodig is. Op het gebied van missie, visie en beleid bevinden de partijen zich namelijk op dezelfde golflengte. Sem gaat hier dieper op in: “We geloven beiden dat beleggen mogelijk moet zijn voor iedereen, ongeacht kennis of budget. En daarbij streven we ernaar om de kosten zo laag mogelijk te houden. In veel zaken vinden we elkaar. Als je samen maar genoeg deelt, vermenigvuldigen de voordelen zich snel.”
“Er zijn nog meer overeenkomsten tussen Semmie en Index Capital die ten goede komen aan de klant,” voegt Hans toe. “Kijk daarbij vooral naar het beleggingsbeleid. We zijn allebei no-nonsense indexbeleggers die de waan van de dag volledig aan ons voorbij laten gaan. We geloven dat succesvol beleggen draait om een passief beleid. Als beleggers zich laten beïnvloeden door emoties zoals hebzucht en angst, komt dit het rendement niet ten goede. Veel mensen denken dat beleggen alleen maar draait om kennis en kunde, maar factoren als gedrag en kosten zijn minstens net zo belangrijk of misschien zelfs wel belangrijker”.
Hans vertelt verder: “Daarnaast delen we het geloof dat de toekomst van vermogensbeheer online ligt, maar dat de klant wel een vertrouwd gezicht verwacht. De nieuwe combinatie biedt alles: digitaal én persoonlijk, passend bij de wens en het vermogen van de klant. Daarom zullen we volop aandacht blijven besteden aan de relaties met onze klanten. Aangezien het digitale platform van Semmie ons een hoop werk wegneemt, kunnen we die aandacht ook blijven geven.”
“Ook goed om te weten: we kunnen nu – naast de vertrouwde Index Capital portefeuille die bij Semmie ‘Solid’ heet – twee nieuwe modelportefeuilles aanbieden. Allereerst een extra duurzame portefeuille (‘Semmie Sustainable’). En tevens is er de mogelijkheid om te beleggen in zogenaamde private markten (‘Semmie Smart’): beleggingen die het rendements-risicoprofiel van een portefeuille kunnen verbeteren. Het zijn twee extra smaken, waarbij vanzelfsprekend de cliënt bepaalt of hij/zij er gebruik van wil maken”.
Klaar voor de toekomst
Sinds de oprichting van Index Capital is er veel veranderd. Zo is de wereld, en dus ook de financiële sector, een stuk digitaler geworden. En die digitaliseringsslag maakt Index Capital nu dus ook. Hans vertelt hierover: “Als klant van Index Capital kun je straks veel meer functionaliteiten verwachten, wat de klantervaring met zekerheid ten goede gaat komen. Daarnaast worden we door deze stap bankonafhankelijk, omdat we niet meer afhankelijk zijn van een depotbank. Dit zal de dienstverlening die geboden wordt aanzienlijk versnellen, denk bijvoorbeeld aan het openen van een nieuwe rekening. Tegelijkertijd blijft de service zoals klanten die gewend zijn bestaan: als team verhuizen we vrijwel volledig mee en dus zullen onze klanten ook de vertrouwde gezichten blijven tegenkomen.”
Die vertrouwde persoonlijke service wordt zelfs uitgebreid, vult Sem aan: “Onze online klantenservice is daarnaast namelijk 7 dagen per week van 08:00 tot 22:00 uur bereikbaar. We werken hierbij met echte mensen, niet met robots. Dat is een heel bewuste keuze. Want als je een vraag hebt, wil je natuurlijk dat die zo goed mogelijk wordt beantwoord”.
Nu Index Capital en Semmie verder gaan wordt er een bladzijde omgeslagen en een nieuw hoofdstuk begonnen. “Door deze schaalvergroting – met de overname nadert Semmie de grens van één miljard euro aan beheerd vermogen – kunnen we zeer concurrerende tarieven aan blijven bieden in combinatie met uitzonderlijke service, zowel persoonlijk als digitaal. En met een eigen digitaal platform en jarenlange beleggingsexpertise in huis, zijn we als vermogensbeheerder klaar voor de toekomst. Ik hoop dat de klanten van Index Capital met net zoveel vertrouwen naar de toekomst kijken als dat Hans en ik doen”, eindigt Sem het gesprek.